Du är företagare för att du brinner för något – våga var stolt och visa upp det för världen!

Vårt avlånga land, Sverige, kryllar av framgångsrika entreprenörer med unika affärsidéer. Vi är duktiga på mycket & man blir lika överraskad varje gång man besöker en nätverkskontakt över vilken uppfinningsrikedom och engagemang som finns. Ofta är man väldigt fokuserad på att bli bäst på det man håller på med (med all rätt!) men glömmer eller prioriterar ner de inte fullt så roliga sakerna som ekonomi, marknadsföring eller teknik/struktur.

Det är viktigt att förstå att i varje element av din verksamhet finns marknadsföring & ekonomi invävt. Hur ser produkten ut, vilka signaler sänder er/era produkter och vad signalerar ert varumärke? Vilket format & vilket medie lämpar sig bäst för att nå ut till precis min målgrupp till lägsta pris? Vilken är din målgrupp? Bara en sådan basal fråga stöter vi ofta på som en ögonöppnare. Ofta tror man sig känna sin målgrupp och ”vet vem våra kunder är” men när vi bryter ner det händer det ofta att den faktiska målgruppen ser helt annorlunda ut än vad man tror. Om du inte har koll på vem som högst sannolikt kommer köpa din tjänst eller produkt löper du stor risk att ”slänga pengar i sjön” i din marknadsföring & produktutveckling.

Aldrig har mediebruset varit större, aldrig tidigare har ditt varumärke haft hårdare konkurrens än nu. Förr i tiden slogs man om annonsytor i lokalblaskan till morgondagens nummer, idag tampas du om millisekunder när din kund scrollar på datorn eller telefonen 24 timmar om dygnet. Men klimatet har inte bara blivit tuffare utan det har aldrig tidigare funnits lika stora möjligheter att vara kreativ i sin marknadsföring. Verktygslådan har aldrig varit större än vad den är nu & möjligheterna likaså. Idag kan den enskilda företagaren med enkla medel skapa content jämförbart med vad de stora knappt mediehusen lyckades med för ett par år sedan, en fantastisk utveckling, men det gäller att veta vad man skall skapa, hur det skall se ut och när det skall komma ut.

Vi på Villa Finans har lång och bred erfarenhet av att ta nya varumärken stort både lokalt & nationellt. Vi kan vara din fullständiga marknadsavdelning eller delar utav den. Vi kan vara ditt bollplank där du vädrar idéer – får tips & tricks eller din produktionsavdelning. Du tycker kanske det är roligt att fotografera men behöver tips på vad du skall tänka på, efterbearbetning eller tips kring publicering? Du tycker kanske det är roligt att skriva texter och berätta om vad ni gör men behöver hjälp med att nå ut? Din hemsida behöver en uppfräschning och rankas högre i sökmotorerna? Din butik vill ta steget ut på nätet med en egen webbshop? Möjligheterna är oändliga – vi finns där som din sidekick! Ensam är inte stark i en föränderlig värld – låt oss hjälpas åt att lyckas! Välkommen till Villa Finans familjen!

Har du råd att inte ha någon hemsida till firman?

4 av 10 småföretag har ingen hemsida!

Fyra av tio småföretag har inte någon egen hemsida, trots att nästan alla människor ”googlar” varje dag för att söka efter information. Garanterat finns det massor av olika anledningar till att inte företagen skaffar en hemsida, men i grund och botten handlar det nog om tid och kunskap. Djungeln av olika leverantörer samt olika lösningar för att synas är stor och snårig. Ofta tänker man kanske att det är dyrt eller så har man anlitat någon man känner för länge sedan, som satt upp en dåligt uppdaterad sida.

– Låt oss på Villa Finans hjälpa dig!

Du kan se din hemsida som en extra säljare för din firma. Det allra bästa är att den aldrig sover, aldrig tar lunchrast eller semester. Du har möjlighet att sälja och synas på nätet 24 timmar om dygnet. Vill du uppdatera något är det inte längre än ett samtal bort, eller så gör du det enkelt i vår administratörspanel.

Har du ingen hemsida riskerar snabbt bli inaktuell (för att inte säga oseriös) när alla tar för givet att ditt företag finns tillgängligt närsomhelst både fysiskt och på nätet. Har du råd att inte ha någon webbplats? Låt oss hjälpa dig!

Ofta är det svårt att nå ut till personer som aldrig handlat av dig tidigare eller ens vetat att ditt företag existerar. Du är företagare för att du brinner för något – våga vara stolt och visa upp det för världen!

SEO Sökmotoroptimering – Hjälp dina kunder att hitta dig!

Har du hört ordet SEO eller Sökmotoroptimering? De senaste åren har man propagerat för att SEO är en vital del i din marknadsföring. Kanske känner du till ordet men vad är det egentligen för något och varför ska jag ha det till firman?

SEO består av flera olika element, att veta vad de är och hur de fungerar är nyckeln till att förstå varför SEO är så viktigt. Kort sagt, SEO är betydelsefullt eftersom det gör din hemsida mer synlig vilket innebär mer trafik och fler möjligheter att konvertera besökare till kunder.

Utöver det är det också ett värdefullt verktyg för varumärkesmedvetenhet, att bygga relationer med potentiella kunder och att positionera dig själv som en expert inom ditt område.

NCP – Nyckelord Content Platser

Tiden är förbi då nyckelord var den enda SEO-tekniken som spelade roll, men det betyder inte att de är betydelselösa. Skillnaden är att nyckelord idag måste vara noggrant utvalda och klokt använda i ditt innehåll för att vara effektiva. Men vad är nyckelord, exakt? Nyckelord är ord och fraser som dina kunder använder för att hitta information på nätet. Ställ dig frågan – vad hade jag sökt på om jag letade efter min typ av produkt/tjänst?

När du söker efter nyckelord är det viktigt att leta efter sökord som har hög sökratio och låg konkurrens. Du måste välja korta nyckelord (som pizzeria), långa nyckelord (som vegansk pizzeria ) och lokala nyckelord (t.ex. vegansk pizzeria Malmö) för att få högst träffsäkerhet. Det kan låta enkelt att nyckelorden skall finnas med på sidan men det finns en uppsjö av annan logik man behöver ta hänsyn till. Man kan säga att ett nyckelord har ej större värde än stycket som omsluter det. Det gäller att skapa värdefullt innehåll, kallat content, som attraherar din målgrupp. Ponera att du äger en pizzeria och du vill öka din synlighet med hjälp av SEO, då räcker det inte på en tuff marknad att ha ett skal med nyckelord och en meny på nätet. Kanske skulle du publicera bilder kontinuerligt med tips & tricks på olika pizzor? Eller så kanske du skulle berätta om pizzans historia, er pizzerias resa & kanske vad man skall tänka på om man bakar egna pizzor hemma?

Sharing is caring brukar man säga & ju mer du delar med av din verksamhet ju större värde har din webbplats. Om jag får för mig att baka egen pizza hemma på fredag tillsammans med familjen och hittar ett grymt recept med tydlig beskrivning på din hemsida, är det större sannolikhet att jag köper pizza hos er nästa gång vi skall beställa hem eftersom jag hittade er via receptsöket & känner mig trygg på er webbplats. I grund och botten handlar det om att bygga en relation med din målgrupp brett för att kunna få så många konverteringar som möjligt. Allra bäst är om receptet du publicerat som jag var nöjd med går att dela snyggt så att mina vänner i sin tur besöker din sida!

Hur skapar jag content av värde till min sida? Vad passar oss? Jag har ingen pizzeria och inga recept att dela med mig av? Det finns en uppsjö av olika typer av content som kan skapa mervärde för dina kunder t.ex Videoklipp, blogginlägg, bildflöden, podcasts, e-böcker, länkar & listor – möjligheterna är oändliga! Vi hjälper dig att hitta rätt!

En viktig del av din SEO är länkkraft, att din sida refererar till värdefulla sidor och framförallt att sidor av ”hög kvalité” länkar till din webbplats. Det finns mängder av sätt att lyckas med detta men utnyttja ditt nätverk, låt dina partners ha med en länk till din sida på deras webbplats i retur mot att du gör det samma åt dem är det absolut vanligaste. Det finns också molnnätverk som verkar i det tysta, dvs att webb-byråer bygger hemsidor som egentligen inte har någon verksamhet men med fantastiskt innehåll och mycket värde som i sin tur skickar kraften vidare till dig som kund mot en ofta hög avgift, det är kanske moraliskt inte lysande men ack den verklighet vi lever i & de vi konkurrerar emot.

I dagens samhälle är vi ”mobila” i princip alltid. För inte sålänge sedan var det väldigt osannolikt för att inte säga otänkbart att man skulle ta upp telefonen för att hitta närmsta snabbmatsställe. Idag gör vi det i förbifarten, vi är uppkopplade alltid & det går att nå kunder snabbare än aldrig förr. Idag utförs 57% av alla sökningar från surfplattor och smartphones, och hälften av dessa sökningar har ett lokalt mål med sökningen. Om du till exempel ägde en pizzeria skulle lokal SEO säkerställa att när människor i ditt område letade efter de bästa restaurangerna i stan kommer de att stöta på din webbplats. Ni måste finnas med som en fysisk plats när karttjänsterna hjälper din kund att hitta rätt & lokalt när de söker vad som finns i närområdet.

Vilka värden vill du förmedla med ditt varumärke ?

Profilering – Lev ditt varumärke

Man brukar säga ett bild säger mer än tusen ord och det samma gäller din profilering. Med en attraktiv profil ökar dina möjligheter till avslut med kund avsevärt. Igenkänningsfaktorn skall inte underskattas när ditt företagslogotyp eller produkter exponeras tillsammans med andra. Har din potentiella kund sett ditt varumärke tidigare kan dem finna trygghet i att dem känner igen din profil och med det leda till att du väljs ut ur mängden. Profilering kan och skall göras i flera delar som arbetar tillsammans i symbios. Att bara placera din logotyp på era fordon men inte på era arbetskläder eller tvärtom är ej att önska. Det är att föredra när kunden kan koppla ihop dina profilkläder, ditt fordon, din produkt med ert väl utförda arbete.

Idag är kunden generellt mer informerad & kritisk än de varit tidigare, helt enkelt pågrund av att information finns tillgängligt enkelt nu jämfört med tidigare. Detta ställer också högre krav på din profilering. Idag räcker det inte med en logotyp på ett fordon utan vilka signaler & värderingar man sänder med sitt budskap, sin profil. Att hitta en röd tråd genom sin exponering & profilering samtidigt som man är noggrann med hur man vill uppfattas & vad man vill nå ut med är key.

Vi på Villa Finans har lång erfarenhet av profilering & brand management. Vi hjälper dig från grunden eller hjälper dig att finjustera er profilering. Vi kan hjälpa dig med hela ledet från idé till verklighet. Vi hjälper er att ta fram profilkläder, att foliera fordon, designa fordonsdekor, dekor till konferensrummet & kontoret och mycket mer. Vi hjälper er med policys & värderingar kring hur vi uppträder när vi representerar ett varumärke & håller utbildningar för er personal. Inget projekt är för litet eller för stort – låt oss hjälpa er att leva ut ert varumärke!

Grafik & AD – En bild säger mer än 1000 ord

Har du tänkt på att ofta kan identifiera vad ett företag gör direkt genom att titta på dess logotyp, även om deras namn inte är en del av logotypen? En logotyp är en viktig del av ditt företags varumärke och påverkar hur företaget uppfattas direkt. Faktum är att en logotyp är en av de viktigaste varumärkesinvesteringarna som ett företag kan göra men något mindre bolag ofta lägger lite om ens något tid på alls. En logotyp kan beskrivas som ett företags ansikte. Ofta är det det första som en potentiell kund kommer att se från ditt företag. En logotyp är mycket mer än bara en bild; det är en erkännandepunkt för kunder och en viktig grund för ditt företags varumärke. Det sägs ofta att kunderna bildar sig en åsikt om ett företag inom några sekunder. En väl designad logotyp är ett enkelt sätt att förmedla till potentiella kunder att ditt företag är professionellt, pålitligt & står för sunda värderingar med varor/tjänster av högsta klass.

Vi på Villa Finans hjälper dig med logotyper & allt som ryms på den grafiska spelplanen. Vi gör broschyren du behöver, visitkorten du delar ut, annonsen du vill förmedla & mycket mer. Det mest väsentliga är att vi hjälper dig ta fram en grafisk profil. Grafiska profilen är din manual & facit på hur ditt varumärke skall exponeras oavsett sammanhang. Den innehåller allt från vilka färgkoder som skall användas till vilket typsnitt som du skriver med & i vilka sammanhang de olika skall användas. Det kan tyckas trivialt men faktum är att valet av typsnitt kan fälla avgörandet på hur din kund uppfattar en offert eller ett anbud – ett ja eller nej. Att inte investera i sitt varumärke kan stå dig dyrt.

Strategi & Analys

Idag bombarderas du säkert av företag som kommer med oemotståndliga erbjudanden som du enligt dem inte har råd att tacka nej till. Investeringar på marknadssidan görs ofta i mindre bolag med en klackspark eller på volley när ”ett bra erbjudande” dyker in snarare än när det faktiskt hade gett effekt. En tydlig bild över året med en marknadsplan sparar både tid & känns extra skönt för plånboken. När vi pratar marknadsaktiviteter är det två parametrar som är viktigare än andra – ROI & Effekt. ROI eller Return on Investment kan med enkelhet översättas till hur mycket kostar det X att tjäna summa Y. Marknadsföring kan vara svårt att mäta på vissa områden t.ex varumärkesbyggande i samarbeten med t.ex idrottsföreningar. Däremot är det enklare att ta fram facit på vad olika kampanjer & annonser har gett för resultat digitalt. Vi på Villa Finans hjälper dig att ta fram en plan för hela året, vi kan hjälpa dig att analysera dina resultat & hjälpa dig att spara pengar.